Školní tématický plán chápeme jako základní pomůcku pro další práci v jednotlivých třídách. Má rámcový charakter a dále bude rozvíjen v jednotlivých třídách ve třídních plánech a bude tak podrobně rozpracován podle potřeb, podmínek a aktuálního stavu v dané třídě.
bloky našeho plánu vycházejí z ročních období, významných svátků a dnů během celého kalendářního roku a z témat, která se váží k tradicím naší mateřské školy a našeho města. Integrované bloky jsou dostatečně obsáhlé a variabilní tak, abychom vyhověli všem požadavkům věkově smíšených skupin dětí a jednotlivé tématické bloky se nemusely každý rok opakovat. Jednotlivá témata učitelky vybírají tak, aby se děti dále rozvíjely a posouvaly směrem k cílovým kompetencím. Časový sled tematických bloků volí učitelky podle aktuální situace.
Evaluace tematických bloků v jednotlivých třídách probíhá vždy po jejich ukončení, to je nejčastěji po jednom týdnu, nebo po čtrnácti dnech, a to písemnou formou.
Integrované bloky:
- Začínáme spolu
- Malíř podzim
- Vánoční vyzvánění
- Pod bílou peřinou
- Probouzení života
- Svět techniky
- Dům je střecha nad hlavou
- Usmějeme se maličko, pozdravíme sluníčko
Charakteristika integrovaného bloku: Začínáme spolu
Na začátku školního roku krátce doznívají prázdniny, děti se rády pochlubí prázdninovými cestami a zážitky.
Je to období adaptace nových dětí na prostředí mateřské školy, na její režim, na ostatní děti ve skupině, na paní učitelky a ostatní zaměstnance. Děti se budou vzájemně seznamovat a poznávat, budeme posilovat prosocionálníh chování ve vztahu k druhému.
Zopakujeme si, pojmenujeme a nováčky seznámíme s různými prostorami mateřské školy. Naučíme se používat hry a pomůcky, které mají děti ve třídě a na školní zahradě k dispozici. Hravou formou si upevníme znalost své značky, která dětem označuje místo v šatně, v umývárně a na lehátku. Po prázdninách stávajícím připomeneme a nové děti povedeme ke zvládnutí různých sebeobslužných činností, které by měli děti úměrně svému věku zvládat. Aby nám vše fungovalo, budeme společně vytvářet pravidela soužití ve třídách.
Zmapujeme si aktuální úrovně rozvoje dětí, ze kterých pak budeme v další práci vycházet.
Dítě a jeho tělo:
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností
- Osvojení si věku přiměřených dovedností
Výstupy:
- Zvládá základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
- Zvládá sebeobsluhu a uplatňuje základní kulturně hygienické návyky
Dítě a jeho psychika:
Jazyk a řeč:
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních)
- Rozvoj kultivovaného projevu
Výstupy:
- Vede rozhovor, rozumí slyšenému
- Umí zpaměti krátké texty
Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace:
- Rozvoj tvořivosti
- Osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech (piktogramy, značky dětí)
Výstupy:
- Umí tvořivě využít různé materiály a barvy při pracovních a výtvarných činnostech
- Rozlišuje některé jednoduché obrazové symboly (značky)
Sebepojetí, city vůle:
- Získání relativní citové samostatnosti
- Rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
Výstupy:
- Odloučí se na určitou dobu od rodičů a blízkých, je aktivní i bez jejich podpory
- Zapojuje se do života ve škole, navazuje vztahy s dětmi i dospělými
Dítě a ten druhý:
- Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- Osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
Výstupy:
- Umí navázat kontakt s dětmi i dospělými
- Přijímá a uzavírá kompromisy, řeší konflikt dohodou
- Respektuje potřeby jiného dítěte
Dítě a společnost:
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem), vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- Osvojení si základních poznatků o prostředí, ve kterém dítě žije
Výstupy:
- Umí pozdravit, poprosit, poděkovat, vyslechnout sdělení, střídá se v komunikaci, dodržuje společně dohodnutá pravidla
- Zvládá požadavky plynoucí z prostředí třídy a školy
Dítě a svět:
- Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření si pozitivního vztahu k němu
Výstupy:
- Vyzná se ve známém prostředí (třídě, budově mateřské školy, školní zahradě)
Činnosti:
- Lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, poskoky, lezení), nelokomoční činnosti (změny poloh, pohybů těla na místě)
- Jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti hygieny, stolování, oblékání, úklidu
- Rozhovory na téma Kamarádi, Domov …
- Přednes jednoduchých básní a zpěv písní (např. opakování lidových dětských písní, Naše škola, pěkná škola…)
- Činnosti podporující tvořivost, experimentální pracovní a výtvarné techniky (otisky, míchání barev, konstruktivní činnosti…)
- Hry na poznávání a zapamatování si značek
- Činnosti zajišťující pohodu a veselí, aktivity podporující přirozenou adaptaci
- Spontánní hra
- Sociální a interaktivní hry (např. Jak se jmenuješ, Na mrkanou…)
- Společenské hry
- Zapojení starších dětí do pomoci mladším
- Hry, které vedou k ohleduplnosti k druhému (např. Kamarád, to je ten, koho mám rád)
- Seznamování se se zaměstnanci školy, jejich pracovní náplní
- Každodenní setkávání s pozitivními vzory chování
- Podílení se na vytváření společných pravidel ve třídě
- Hry zaměřené na orientaci ve třídě, mateřské škole, blízkém okolí (školní zahradě)
Charakteristika integrovaného bloku: Malíř podzim
V tomto tématu se zaměříme na získávání povědomí o podzimní přírodě a její pestrosti, o změnách v ní. Je to období sklizně úrody na polích, zahradách i v lese. Všechny tyto dary úrody využijeme při dalších esteticko – kreativních činnostech (ovoce, zelenina, kaštany, houby, atd.). Barevnosti podzimních listů využijeme k různým výtvarným činnostem, při nichž lze experimentovat s barvou, ale i k poznávání a třídění barev. Využijeme kouzla podzimní přírody k rozvoji fantazie a smyslového vnímání. Pobytem ve volné přírodě budeme získávat potřebnou fyzickou kondici a obratnost
Povedeme děti ke schopnosti se na přírodu dívat, osahat si ji a přitom neubližovat, budeme upevňovat ekologické cítění, uvědomovat si potřebnost přírody pro člověka a závislosti na ní.
Vyzkoušíme si jednoduché pracovní činnosti při podzimní péči o školní zahradu.
Budeme pozorovat a pojmenovávat počasí charakteristické pro toto období (déšť, vítr, mlha, atd.)
Naučíme se reprodukovat říkadla a spojit je s pohybovou aktivitou a osvojovat si rytmické, intonační a recitační dovednosti.
Seznámíme se s podzimními zvyky a tradice- např. posvícení.
Při prvních pobytech mimo areál mateřské školy budeme vytvářet v dětech povědomí o ochraně osobního zdraví a podpoření znalostí kde, případně hledat pomoc (přecházení a chůze podél silnice, nebezpečné předměty na veřejných prostranstvích, pochopit vymezení prostoru pro volný pohyb v parčíku apod.).
Dítě a jeho tělo:
- Rozvoj pohybových schopností, zdokonalování jemné i hrubé motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky – oko …)
- Rozvoj užívání všech smyslů
- Osvojení si přiměřených praktických dovedností
- Osvojení si poznatků k podpoře zdraví
Výstupy:
- Ovládá dechové svalstvo
- Ovládá koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku
- Zvládá jednoduchou obsluhu a pracovní úkoly
- Rozlišuje, co zdraví prospívá a co mu škodí
Dítě a jeho psychika:
Jazyk a řeč:
- Rozvoj řečových a jazykových schopností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnost, vytv. Pojmů, vyjadřování, ml. projevu)
- Osvojení si některých poznatků, které předcházejí čtení a psaní
Výstupy:
- Formuje otázky, odpovídá a slovně reaguje
- Správně vyslovuje, ovládá dech, intonaci řeči
Poznávací funkce a schopnosti, představivost, a fantazie, myšlenkové operace:
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k slovně-logickému (pojmovému)
- Rozvoj paměti a pozornosti
- Rozvoj tvořivosti
Výstupy:
- Soustředí se a udrží pozornost
- Vyjadřuje svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
- Prožívá radost ze zvládnutého a poznaného
Sebepojetí, city, vůle:
- Poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů k sobě
- Rozvoj schopnosti sebeovládání
- Rozvoj citové vazby vytvářet a plně je prožívat
Výstupy:
- Přijímá pozitivně ocenění i svůj případný neúspěch prožívá a dětským způsobem projevuje, co cítí
Dítě a ten druhý:
- Vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti …)
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
Výstupy:
- Uplatňuje své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého
- Spolupracuje s ostatními
Dítě a společnost:
- Poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
- Seznamování se světem kultury a umění (divadelní představení)
Výstupy:
- Začlení se do třídy a zařadí se mezi své vrstevníky (respektuje jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti)
- Pozorně poslouchá a sleduje uměleckou produkci
Dítě a svět:
- Vytváření elementárního povědomí o světě, přírodním prostředí, jeho rozmanitosti a proměnách
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, živou i neživou přírodou
- Vytvářet potřebu pečovat o přírodu
- Seznamovat se správným pojmenováním přírodních jevů
Výstupy:
- Všímá si změn a dění v nejbližším okolí
- Má povědomí o významu životního prostředí pro člověka
Činnosti:
- Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem; činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
- Smyslové a psychomotorické hry
- Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
- Smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace paměti apod.
- Hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii (kognitivní, imaginativní, výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční či dramatické aktivity)
- Činnosti vedoucí dítě k identifikaci sebe sama a k odlišení od ostatních
- Běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i s dospělým
- Sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybového, výtvarné hry a etudy
- Spoluutváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
- Přípravy a realizace společných zábav a slavností (oslavy výročí, slavnosti v rámci zvyků a tradic, sportovní akce, kulturní programy apod.)
- Aktivity přibližující dítěti svět kultury a umění a umožňující mu poznat rozmanitost kultur (výtvarné, hudební a dramatické činnosti, sportovní aktivity, zábavy, účast dětí na kulturních akcích, návštěvy výstav, divadelních a filmových představení, využívání příležitostí seznamující dítě přirozeným způsobem s různými tradicemi a zvyky běžnými v jeho kulturním prostřední apod.)
- Přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě (příroda živá i neživá, přírodní jevy a děje, rostliny, živočichové, krajina a její ráz, podnebí, počasí, ovzduší, roční období)
- Práce s literárními texty (kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění, poslech, objevování)
- Ekologicky motivované hravé aktivity (ekohry)
Charakteristika integrovaného bloku: Vánoční vyzvánění
Vánoční období je období klidu a lásky, proto je pro nás všechny příležitostí si uvědomit, co pro nás v našem životě znamenají naši blízcí. V tomto období budeme rozvíjet prosociální chování, citlivost a toleranci naprosto přirozeně. Každé z dětí má příležitost vyrobit přáníčko pro své blízké, potěšit je. Při čekání na Vánoční vyzvánění mají děti před sebou mnoho příprav, které budou trávit v příjemném očekávání, budou se těšit z hezkých a příjemných zážitků.
V této době je potřeba připravit se na čerty a Mikuláše, jak naučením se krátké říkanky, či písničky, tak výrobou čertíka, Mikuláše nebo anděla různými technikami a z různých materiálů. Je to také příležitost k poznávání kontrastu dobra a zla.
Čekání na Ježíška nám dny zkrátí adventní kalendář, který symbolicky ukáže, kolik dní nám ještě zbývá do Vánoc. Seznámí s tradicemi Vánoc v našich i jiných krajích. Biblickým příběhem podaným pohádkovou formou dává příležitost k dramatickému ztvárnění.
Při zpěvu koled budeme rozvíjet hudební cítění. Děti se naučí vyjádřit svá přání verbálně i výtvarně. Při výzdobě mateřské školy budeme rozvíjet estetické cítění a využívat různé tvůrčí a výtvarné techniky.
Ve svém okolí si budeme všímat výzdoby oken a zahrad. Návštěva divadelního představení, či vánoční výstavy pomůže dětem vnímat umělecké a kulturní zážitky a hodnotit je.
Celé těšení zakončí slavnostní posezení u vánočního stromečku. U stromečku si zazpíváme koledy, vyzkoušíme si některé vánoční zvyky - např. krájení jablíčka, pouštění lodiček, lití olova – vosku, apod..Připravíme hostinu z cukroví od maminek. A nakonec přijde nejkrásnější chvíle, na kterou jsme se celý měsíc těšili – rozdávání dárečků.
Po vánočních prázdninách si ještě připomeneme jak jsme prožili svátky, využijeme zážitků z oslavy Nového noku k vytváření časových představ (opakující se roční období, měsíce) a seznámíme se s tradicí Tří králů, jako s příležitostí pomoci druhým a k uvědomění si, že ne všichni jsme stejní.
V předvánoční době jednotlivé třídy přispějí svými vlastnoručně vyrobenými vánočními ozdobami k výzdobě školního stromku na městský advent a pěvecký kroužek připraví vystoupení pro tuto příležitost.
Dítě a jeho tělo:
- Ovládání pohybového aparátu a jeho funkcí
- Osvojení si důležitých poznatků a dovedností k podpoře osobní pohody i pohody prostředí)
Výstupy:
- Zvládá správné držení těla
- Má povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, aktivního pohybu a zdravé výživy
- Má povědomí o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí
Dítě a jeho psychika:
Jazyk a řeč:
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
- Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
Výstupy:
- Vyjadřuje samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity ve vhodně zformulovaných větách
- Sleduje a vypráví příběh, pohádku
Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace:
- Rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, radost z objevování)
- Osvojování si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (čísla, adventní kalendář)
Výstupy:
- Vědomě využívá všech smyslů, záměrně pozoruje a všímá si (nového, změněného, chybějícího)
- Vyjadřuje svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických)
- Chápe prostorové pojmy, elementární časové pojmy
Sebepojetí, city, vůle:
- Rozvoj poznatků, schopností, a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- Rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
Výstupy:
- Ve známých a opakujících se situacích, kterým rozumí, se snaží ovládat svoje pocity a přizpůsobovat jim své chování
- Zachytí a vyjádří své prožitky
Dítě a ten druhý:
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
- Rozvoj kooperativních dovedností
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztahu k dospělým i ostatním dětem
Výstupy:
- Uvědomuje si svá práva ve vztahu k druhému, přiznává stejná práva druhým a respektuje je
- Odmítne komunikaci, která je dítěti nepříjemná
Dítě a společnost:
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti se projevovat autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat spol. prostředí a zvládat jeho změny
- Vytvoření si povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- Seznamování se světem lidí, kultury a umění
- Rozvoj estetického i společenského vkusu
Výstupy:
- Utváří si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chová
- Vnímá umělecké a kulturní podněty, hodnotí svoje zážitky
Dítě a svět:
- Vytváření pozitivního vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
- Vytváření si elementárního povědomí o širším kulturním prostředí
- Poznávání jiných kultur (Světové Vánoce)
Výstupy:
- Pomáhá pečovat o okolní životní prostředí
- Má povědomí o širším společenském, věcném, přírodním a kulturním prostředí
Činnosti:
- Činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí
- Příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků
- Činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
- Společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým apod.)
- Vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co shlédlo
- Grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
- Činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy, značky, symboly, obrazce)
- Činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
- Estetické a tvůrčí aktivity (slovesné, výtvarné, dramatické, literární, hudební, pohybové a další)
- Sledování pohádek a příběhů obohacující citový život dítěte
- Cvičení v projevování citů (zvláště kladných), v sebekontrole a v sebeovládání (zvláště emocí záporných, např. hněvu, zlosti, úzkosti, apod.)
- Společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému
- Aktivity podporující sbližování dětí
- Hry a situace, kde se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých
- Běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
- Aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost, apod.) v jednání lidí
- Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, vycházky do okolí, výlety
- Pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, pěstitelské a chovatelské činnosti, činnosti zaměřené k péči o školní prostředí, školní zahradu a blízké okolí
Charakteristika integrovaného bloku: Pod bílou peřinou
Pozorujeme zimní přírodu, její rozmanitosti a proměny, zkoumáme vlastnosti sněhu a ledu, budeme provozovat zimní sporty (jízda na lopatách, bobech), hrát hry se sněhem (koulování, stavění sněhuláka, pozorování stop ve sněhu, vytváření sněhových cest).
Budeme poznávat povětrnostní a přírodní jevy, charakterizovat znaky ročních období. Snažíme se o vytvoření pocitu sounáležitosti s přírodou, být citlivý k přírodě. Pomáháme pečovat o okolní životní prostředí. Seznámíme se s životem zvířat v zimě (zimní spánek, aktivní zvířata, přezimující ptáci) a budeme se učit, jak jim pomoci přežít zimu.
Osvojíme si poznatky a dovednosti o ochraně před nebezpečnými vlivy prostředí (mráz, náledí), povedeme děti k poznání, že každý jedinec a příroda se navzájem ovlivňují. Budeme vytvářet základy zdravého životního stylu, budeme si osvojovat poznatky důležité k podpoře a ochraně zdraví a bezpečnosti. Rozšíříme si vědomosti o svém vlastním těle, budeme pojmenovávat jeho části a důležité orgány, seznámíme se s magickým světem smyslů. Budeme dodržovat základní hygienické a zdravotně preventivní návyky.
Dodržíme a seznámíme se s tradicí Masopustu, budeme se na textech souvisejících s Masopustem učit chápat vtip a humor, poznáme a zahrajeme si na řemesla, která byla napodobovaná dřívějšími maskami a vlastnoručně si vyrobíme jednoduchou masku. Vše vyvrcholí školkovým karnevalem, při kterém bude příležitost k taneční improvizaci, k tanečním hrám a jiným netradičním pohybovým aktivitám.
Budeme vhodně motivovat předškoláky k zápisu, vytvářet pozitivní vztah k intelektuálním činnostem a získávat jejich zájem o učení. Zároveň prověříme a vyhodnotíme školní připravenost budoucích školáků.
Dítě a jeho tělo:
- Uvědomění si vlastního těla
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví a poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví
- Vytváření zdravých životních návyků a postojů
Výstupy:
- Pohybuje se jistě a koordinovaně v přírodním terénu (po sněhu)
- Hází na cíl
- Pečuje o osobní hygienu (mytí rukou, kapesník)
- Pojmenuje některé vnější a vnitřní části těla
- Rozlišuje zdravé a nezdravé jídlo
Dítě a jeho psychika:
Jazyk a řeč:
- Rozvoj řečových a jazykových dovedností
- Rozvoj komunikativních dovedností
- Osvojení si poznatků, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o psanou formu jazyka
Výstupy:
- Zná celé jméno, adresu, jména rodičů
- Umí se neverbálně dorozumět
- Rozkládá a vytleskává slova na slabiky (předškolák určí počet slabik)
- Sluchově rozlišuje počáteční hlásku (předškolák)
Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace:
- Přechod od konkrétně názorného myšlení k slovně logickému (pojmovému) myšlení, rozvoj paměti a pozornosti
- Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora zájmu o učení
- Vytváření základů pro práci s informacemi
Výstupy:
- Rozliší, předškolák i pojmenuje geometrické obrazce
- Umí se podepsat tiskacím písmem (předškolák)
- Vyhledává informace v encyklopediích
- Sleduje cesty, řeší labyrinty
- Pozná rozdíly mezi ročním obdobím, charakterizuje zimu
Sebepojetí, city, vůle:
- Rozvoj schopnosti sebeovládání
- Získat schopnost záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Výstupy:
- Soustředí se na činnost a dokončí ji
- Chová se obezřetně k cizím osobám
- Zná nebezpečí plynoucí z charakteru zimního počasí (zimní sporty, náledí, prochladnutí)
Dítě a ten druhý:
- Vytváření prosociálních postojů
- Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhým lidem
- Rozvoj kooperativních dovedností
Výstupy:
- Umí si najít partnera pro společnou činnost a domluví se s ním
- Nabídne pomoc
Dítě a společnost:
- Poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k tomuto společenství, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách¨
Výstupy:
- Rozlišuje tykání a vykání
- Pozná nežádoucí chování
- Dodržuje pravidla her, umí přijmout prohru
Dítě a svět:
- Vytváření si elementárního povědomí o širším přírodním prostředí, o jeho rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- Rozvoj schopností přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
- Vytvoření si povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, společností
Výstupy:
- Má poznatky o přírodních jevech ze zimního období ( počasí, led, sníh)
- Pozná státní vlajku, hymnu, hlavní město
- Zná škodlivé jevy způsobené člověkem (inverze, smog)
- Je citlivý k přírodě, ví, kdo v zimě v přírodě strádá a ví jak mu pomoci
- Zná lidové tradice - masopust (karneval)
Činnosti:
- Zimní hry na sněhu (lopatování, hry s lopatami na sníh - sněhové stavby, sněhová bludiště, koulování)
- Hry s papírovými i sněhovými koulemi (hod na cíl, koulovačka, cvičení s koulí, počítání apod.)
- Rozhovory, manipulace s didaktickým materiálem – lidské tělo a hry plynoucí na upevňování znalostí z této oblasti (např. hry na lékaře, na tělo, honičky s bacilem apod.)
- Rozhovory, manipulace s didaktickým materiálem -zima
- Hry se zaměřením na tématiku zimního počasí (taneční – Meluzína, Na mrazíky, Koho přikryla závěj, Koulovačky, Slepování vloček=molekuly, Kam spadla vločka)
- Vyhledávání informací v atlasech, v časopisech (o lidském těle, kteří ptáci přezimují, která zvěř je v zimě aktivní, čím zvěř krmit, stopy zvířat apod.)
- Vytleskávání slov (např. motivace - ptáček ťuká zobáčkem – zima-zima…)
- Práce s pracovními listy pro předškoláky (počáteční písmena, počet slabik, labyrinty, geometrické tvary)
- Skládání obrázků z geometrických tvarů
- Pokusy se sněhem, ledem – změny skupenství, nečistota ve sněhu
- Četby, dramatizace - využití literárního textu k demonstraci obezřetnosti k cizím lidem (např. O neposlušných kůzlatech)
- Pozorování vlivu zimy na přírodu – komunitní kruh -zvířata a ptáci hladoví, jak lze pomoci
- Poskytovat příležitosti k neverbální komunikaci např. dramatizace, ptačí řeč apod.
- Hry se záchranou (honička rozmrazovací, na hnízdečka - nabízíme pomoc schovat se před kocourem apod.)
- Řešení labyrintů ve sněhu, ze stop zvěře – sledování a hledání cest
- Poskytovat příležitosti ke společenským hrám – fair play, přijmout prohru
- Vytvářet příležitosti pro skupinové aktivity (společná výtvarná činnost - sněhulák, ptáčci u krmítka, mapa zdravé výživy, skládání z geometrických tvarů)
- Uspořádat a zapojit se do karnevalu v mš
- Vyrábět karnevalové masky
- Výtvarné a hudební činnosti s tématikou zima, zvířata a ptáci v zimě, tělo, karneval.
Charakteristika integrovaného bloku: Probouzení života
Pozorujeme, že se příroda probouzí, první poslové jara, první jarní sluníčko a první rostliny. Seznámíme se velikonočními tradicemi a zvyky. Budeme tvořit různé velikonoční ozdoby a malovat vajíčka.
Poznáváme některé druhy domácích a hospodářských zvířat. Seznámíme se se způsobem jejich života, čím se živí, jak se pohybují, jaké zvuky vydávají. Povedeme děti k zájmu o zvířata, ale zároveň je upozorníme na nebezpečím volně pobíhajících zvířat.
Seznámíme se s jarními rostlinami, pojmenujeme je, budeme je pozorovat a při jednoduchých pěstitelských činnostech budeme poznávat co potřebují rostliny, aby mohly růst. Budeme si vytvářet vztah k přírodnímu prostředí a učit se nutnosti o něj pečovat. Osvojíme si dovednosti k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí.
Využijeme Filipojakubské noci, v naší zemi známé jako tradice pálení čarodějnic, k uvědomování si existence dobra a zla v pohádkách, ale i v reálném životě. Povedeme děti k uvědomění si toho, že všichni lidé nemusí být pouze dobří, že je třeba být obezřetný při navazování kontaktu s cizími lidmi. Budeme si užívat tajemna a čarování. Na školní zahradě si společně opečme buřtíky.
Dítě a jeho tělo:
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky, ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
Výstupy:
- Zvládá jemnou i hrubou motoriku, rozlišuje, co zdraví prospívá a co mu škodí
- Zná základní zásady zdravého životního stylu
Dítě a jeho psychika:
Jazyk a řeč:
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních
- Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
Výstupy:
- Umí vést rozhovor, formuluje otázky, odpovídá a slovně reaguje
- Projevuje zájem o literaturu (pohádky), má přiměřeně bohatou slovní zásobu
Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace:
- Rozvoj tvořivosti
- Posilování přirozených poznávacích citů
- Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora zájmu o učení
Výstupy:
- Vyjadřuje svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, pohybových, dramatických)
- Chápe prostorové pojmy, záměrně se soustředí a udrží pozornost
- Řeší problémy, úkoly situace, umí myslet kreativně, prožívá radost ze zvládnutého a poznaného
Sebepojetí, city, vůle:
- Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- Rozvoj kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
Výstupy:
- Uvědomuje si příjemné a nepříjemné prožitky, ovládá svoje city, soustředí se na činnost a její dokončení
- Zachycuje a vyjadřuje svoje prožitky
Dítě a ten druhý:
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
- Rozvoj kooperativních dovedností
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
Výstupy:
- Navazuje kontakty s dospělým a spolupracuje s ostatními
- Spolupracuje při hrách a aktivitách nejrůznějšího zaměření
- Uplatňuje své individuální potřeby, respektuje potřeby jiného dítěte
Dítě a společnost:
- Vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu
- Vytvářet povědomí o existenci ostatních kultur (velikonoční zvyky v jiných zemích)
- Seznamovat se světem lidí, kultury a umění
Výstupy:
- Uplatňuje návyky v základních normách společenského chování ve styku dospělými i ostatními dětmi
- Vnímá odlišnosti ostatních kultur
- Vnímá umělecké a kulturní podněty
Dítě a svět:
- Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním prostředí, jeho rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- Pochopit, že změny způsobené člověkem mohou prostředí chránit, ale také ničit
- Osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- Rozvoj sounáležitosti s přírodou
Výstupy:
- Má elementární poznatky o okolním prostředí, kulturním i technickém prostředí
- Rozlišuje aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat, ale i poškozovat
- Pečuje o okolní životní prostředí
- Uvědomuje si úctu k životu ve všech jeho formách
- Uvědomuje si, že člověk a příroda se navzájem ovlivňují
Činnosti:
- Lokomoční a nelokomoční pohybové aktivity
- Manipulační činnosti a jednoduché úkony s materiály, nástroji, předměty
- Příležitosti směřující k ochraně zdraví, vytváření zdravých životních návyků
- Poslech čtených, či vyprávěných pohádek a příběhů, samostatný projev na určité téma
- Artikulační, sluchové a řečové hry
- Pojmenovávání vlastností běžných objektů a předmětů
- Smyslové hry a hry podporující tvořivost
- Řešení problémů a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i rovině
- Hry pro rozvoj vůle, sebeovládání na téma rodina
- Estetické a tvůrčí aktivity, dramatické činnosti
- Aktivita podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi
- Činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, kde dítě žije
- Sociální a interaktivní hra
- Vytváření pravidel ve třídě
- Realizace společných slavností
- Aktivita přibližující dítěti svět kultury a umění, ctění tradic
- Receptivní slovesné, literární, výtvarné, či dramatické činnosti
- Přirozené pozorování blízkého okolí
- Aktivity na téma bezpečnost v dopravních situacích
- Práce s literárními texty, encyklopediemi
- Kognitivní činnosti
- Pomoc při péči o školní zahradu
- Poučení o nebezpečných situacích dostupných dětem
Charakteristika integrovaného bloku: Svět techniky
Děti se praktickým a nenásilným způsobem budou seznamovat s různými oblastmi lidské činnosti. V průběhu celku je kladen důraz na vlastní prožitek, prohlubování vzájemné spolupráce a vztahů ve skupině, rozvíjí se oblast předmatematických a předčtenářských představ. Snažíme se vzbudit zájem dětí o tištěné i mluvené slovo. Rozvíjet slovní zásobu, výslovnost, vyjadřování a dětskou fantazii.
Dalším záměrem bloku je seznámit děti se základními pravidly chování v dopravním provozu při jízdě na kole, znát základy bezpečné jízdy a ochrany zdraví před úrazem a zdokonalení pohybových dovedností.
Předškoláci se budou zapojovat do výukových programů „řidičský průkaz předškoláka“ pořádaných na dopravním hřišti v DDM a část dětí bude reprezentovat naši mateřskou školu v meziškolkové soutěži s dopravní tématikou.
Dítě a jeho tělo:
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- Rozvoj a užívání všech smyslů
Výstupy:
- Koordinuje lokomoci a další polohy a pohyby těla
- Zvládá koordinaci ruky a oka, zvládá jemnou motoriku
Dítě a jeho psychika:
Jazyk a řeč:
- Osvojení si některých poznatků, které předcházejí čtení a psaní
- Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
Výstupy:
- Porozumí slyšenému
- Sleduje a vypráví příběh, pohádku
Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace:
- Přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému
- Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a učení, rozvoj zájmu o učení
- Osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (dopravní značky)
Výstupy:
- Naučí se nazpaměť krátké texty, záměrně si pamatuje a vybaví
Rozlišuje některé obrazné symboly a porozumí jejich významu a funkci
- Vnímá, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
- Postupuje a učí se podle pokynů a instrukcí
Sebepojetí, city, vůle:
- Rozvoj schopnosti sebeovládání
- Získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat svoji vlastní situaci
Výstupy:
- Ve známých a opakujících se situacích, kterým rozumí, se snaží ovládat svoje city a přizpůsobuje jim své chování
- Prožívá a dětským způsobem projevuje, co cítí, snaží se ovládat své afektivní chování
Dítě a ten druhý:
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- Rozvoj kooperativních dovedností
Výstupy:
- Navazuje kontakty s dospělým
- Přirozeně a bez zábran komunikuje s druhým dítětem
- Spolupracuje s ostatními
Dítě a společnost:
- Poznávání pravidel společenského soužití
- Seznamování se světem lidí
Výstupy:
- Uplatňuje návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi
- Pochopí, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svoji roli, podle které je třeba se chovat
Dítě a svět:
- Vytváření elementárního povědomí o širším technickém prostředí
- Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí zlepšovat, ale také poškozovat
Výstupy:
- Má povědomí o širším technickém prostředí v okolí dítěte
- Má povědomí o významu životního prostředí (přírody i společnosti) pro člověka, Uvědomuje si, že způsobem, jakým se lidé chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
Činnosti:
- Lokomoční a pohybové činnosti (běh, chůze, skoky a poskoky, lezení) nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (základní gymnastika, turistika, sezónní činnosti, míčové hry apod.)
- Prohlížení a „čtení“ knížek
Činnosti a příležitosti seznamující děti s různými sdělovacími prostředky (noviny, časopisy, knihy, audiovizuální technika)
- Přímé pozorování technických objektů i jevů v okolí dítěte, rozhovor o výsledku pozorování
- Záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností) velikost, barva, tvar, materiál, dotek, chuť, vůně, zvuky), jejich charakteristických znaků a funkcí
- Smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod.
- Hra a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické a logické, obrazné a pojmové)
- Činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číslicemi a matematickými pojmy a jejich symbolikou (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary, množství apod.) a jejich smysluplné praktické aplikaci
- Příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
- Běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i s dospělým
Aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi (kamarádství, přátelství, vztahy mezi oběma pohlavími, úcta ke stáří apod.)
- Hra zaměřené k pozorování a rozlišování různých společenských rolí (dítě, dospělý, rodič, učitelka, žák, role dané pohlavím, profesní role, herní role) a osvojování si rolí, do nichž se dítě přirozeně dostává
- Hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce (využívání praktických ukázek z okolí dítěte, tematické hry seznamující dítě s různými druhy zaměstnání, řemesel a povolání, s různými pracovními činnostmi a pracovními předměty, praktická manipulace s některými pomůckami a nástroji, provádění jednoduchých pracovních úkonů a činností apod).
- Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, vycházky do okolí, výlety
Hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích, kterých se dítě běžně účastní, praktický nácvik bezpečného chování v některých dalších situacích, které mohou nastat
Charakteristika integrovaného bloku: Dům je střecha nad hlavou
Vytvoříme příležitosti k posilování pozitivních vazeb k rodičům, k rodině. Budeme poznávat charakteristické znaky ženské a mužské role. Popovídáme si o rodině, o tom kdo k rodině náleží. Seznámíme s tím, co jsou vztahy příbuzenské, přátelské a pracovní. Budeme se snažit rozlišit „moji“ lidé a „cizí“ lidé a opět připomeneme obezřetnost k cizím lidem.
Při příležitosti Svátku matek připravíme dárky a vystoupení pro maminky (a nejen pro ně). Podpoříme zájem o to, co dělají rodiče a prarodiče.
Budeme vytvářet pozitivního vztah k domovu v širším slova smyslu (naše země, město, vesnice, kde bydlím) i užším smyslu slova (doma je kde jsou lidé, které mám rád, rodina).
Při návštěvě historické části našeho města nastíníme dětem některé zajímavosti z jeho bohaté historie.
Dítě a jeho tělo:
- Ovládání pohybového aparátu
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
Výstupy:
- Zvládá běžné způsoby pohybu v různém prostředí
- Zvládá sebeobsluhu a základní hygienické návyky
Dítě a jeho psychika:
Jazyk a řeč:
- Rozvoj řečových schopností
- Rozvoj kultivovaného projevu
- Rozvoj zájmu o různé formy sdělení- verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
Výstupy:
- Správně určuje a pojmenovává věci a jevy ve svém okolí
- Pamatuje si krátké říkanky, písničky a jednoduché dramatické texty
- Dorozumí se verbálně i neverbálně (používá gesta, udržuje oční kontakt, reaguje na neverbální podněty)
Poznávací schopnosti a funkce:
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
- Rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným
Výstupy:
- Vnímá a rozlišuje pomocí smyslů
- Záměrně se soustředí a udržuje pozornost
Sebepojetí, city a vůle:
- Rozvoj schopnosti sebeovládání
- Rozvoj citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a plně je prožívat
- Získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Výstupy:
- Ve známých a opakujících se situacích, kterým rozumí, ovládá svoje city a přizpůsobuje jim své chování
- Zapojuje se do činností, komunikuje a spolupracuje s dětmi i se známými dospělými
- Rozhoduje sám o sobě (o svém chování)
Dítě a ten druhý:
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
- Vytváření prosociálních postojů (citlivost, tolerance, respekt)
Výstupy:
- Spolupracuje s ostatními dětmi i dospělými
- Vnímá, co si druhý přeje, chová se ohleduplně k slabším, umí nabídnout pomoc
Dítě a společnost:
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k tomuto společenství
- Chovat se prosociálně, aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
- Seznamování se světem lidí, kultury a umění
Výstupy:
- Umí se začlenit do třídy a zařadit mezi své vrstevníky, respektuje jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
- Dokáže dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
- Vnímá umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchá a hodnotí své zážitky
Dítě a svět:
- Rozvij úcty k životu ve všech jeho formách
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti s lidmi, společností
Výstupy:
- Je citlivé k přírodě
- Má poznatky o širším společenském prostředí, o své zemi (název státu, státní vlajka, hlavní město, …)
Činnosti:
- Jisté a koordinované pohyby v terénu – chůze, běh, zdolávání přiměřených překážek, turistika (v lese na výletě, …)
- Sebeobsluha při stolování – používá příbor, nalévání nápoje, hygiena před i po jídle, úklid po stolování
- Vyjadřuje samostatně a smysluplně své myšlenky, nápady, pocity – společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinové konverzace (téma rodina)
- Estetické aktivity – přednes, recitace, dramatizace, zpěv – básně, písně ke dni maminek
- Hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků, domluvit se i gesty
- Smyslové hry – zkoumání předmětů pomocí smyslů
- Řešení myšlenkových a praktických problémů
- Hry na téma, rodina, přátelství, …
- Spontánní hra
- Činnosti zajišťující spokojenost, radost, pohodu (příprava vystoupení pro maminky)
- Sociální a interaktivní hry umožňující samostatné vystupování, rozhodování, vyjadřování, sebehodnocení
- Společenské hry
- Činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije – rodina, MŠ
- Příprava a realizace společných zábav a slavností (svátek maminek, výlet, …)
- Aktivity přibližující pravidla vzájemného styku (zdvořilost, tolerance, hrát fair)
- Návštěvy divadla, filmová představení, výstavy, poznávání města, jeho památek
- Pozorování okolí MŠ, péče o školní zahradu
- Práce s knihou – obrázkové materiály, encyklopedie
- Ekologicky motivované hry a aktivity
- Seznamování se základními poznatky o naší zemi a její kultuře
Charakteristika integrovaného bloku: Usmějeme se maličko, pozdravíme sluníčko
V letních měsících budeme přesouvat činnosti a aktivity do přírody, na zahradu. Budeme se seznamovat se znaky léta, umožníme dětem při různorodých činnostech vnímat a pestrost a barevnost letní přírody. Seznámíme se životem drobných živočichů a hmyzu. Budeme pozorovat počasí a jeho proměny – horko, bouřka slunečno…
Umožníme dětem hry s vodou, zároveň se budou seznamovat s jejím vlivem na přírodu a poznávat závislost rostlina živočichů na vodě. Zaměříme se na pozorování trav, lučních rostlin a zahradních letních květin. Budeme pozorovat zrající ovoce na stromech a keřích.
Budeme pěstovat v dětech povědomí o možném riziku v souvislosti pobytem v přírodě (plazi, jedovaté rostliny, žihadla) a budeme se prakticky učit chránit před slunečním zářením.
Prožijeme radostné chvíle při oslavě svátku dětí, rozloučíme se se školáky a užijeme si zábavu a hry při závěrečné zahradní slavnosti. Pěvecký kroužek zpestří oslavu konce školního roku krátkým vystoupením.
Před prázdninami si budeme vyprávět co nás čeká o prázdninách , na co a na koho se těšíme, kam se s rodiči podíváme.
Dítě a jeho tělo:
- Rozvoj a užívání všech smyslů
- Rozvoj psychické i fyzické zdatnosti
- Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví
Výstupy:
- Umí se pohybovat rytmicky, dodrží rytmus
- Umí správně držet tužku
- Zná základní zásady zdravého životního stylu
- Ví, jak se vyhnout nebezpečí
Dítě a jeho psychika:
Jazyk a řeč:
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
- Rozvoj komunikativních dovedností
Výstupy:
- Umí používat jednoduchá souvětí, vyjádří myšlenku
- Umí předat vzkaz
- Chápe jednoduché hádanky a vtipy
Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace:
- Přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému
- Posilování přirozených poznávacích citů
Výstupy:
- Umí verbalizovat myšlenkové pochody, přemýšlí nahlas, popíše, jak problém či situaci řešit
- Rozhoduje o svých činnostech
Sebepojetí, city a vůle:
- Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících získané dojmy a prožitky vyjádřit
- Získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Výstupy:
- Umí vyjádřit, co prožívá (slovně, výtvarně, pohybově, mimikou)
- Obhájí svoje potřeby, svůj postoj, přání, přijímá názor druhého, dohodne se na kompromisním řešení
Dítě a ten druhý:
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
- Rozvoj kooperativních dovedností
Výstupy:
- Vyhledává partnera pro hru, domluví se, rozděluje a mění herní role, rozvíjí hru a obohacuje ji
- Dokáže odmítnout nepříjemný kontakt a komunikaci
Dítě a společnost:
- Žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k tomuto společenství, vnímat a přijímat hodnota tohoto společenství
- Seznamování se světem lidí, kultury a umění
- Rozvoj společenského i estetického vkusu
Výstupy:
- Navazuje s dětmi vztahy, má ve skupině své kamarády, udržuje a rozvíjí s nimi přátelství
- Všímá si kulturních památek kolem sebe
- Umí vyjádřit a zhodnotit prožitky
Dítě a svět:
- Seznamování s místem, kde dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
- Vytváření povědomí o širším kulturním prostředí
- Osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání k péči o okolí, spoluvytváření bezpečného prostředí
- Vytváření sounáležitosti se světem, přírodou, lidmi společností, Zemí
- Poznávání jiných kultur
Výstupy:
- Vyzná se v blízkém okolí MŠ, ví, co se kde v okolí MŠ nachází
- Má poznatky o své vlasti
- Uvědomuje si, že člověk a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí
- Má poznatky o planetě Zemi
- Má poznatky o existenci jiných zemí, národů a kultur
Činnosti:
- Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami a nástroji
- Situace, přispívající k osvojování návyků zdravého životního stylu
- Komentování zážitků a aktivit, vyřizování vzkazů a zpráv
- Samostatný slovní projev na určité téma
- Přednes, recitace, zpěv
- Hry a činnosti zaměřené k řešení problémů, k cvičení paměti
- Příležitosti a hry vyžadující vůli, vytrvalost a sebeovládání
- Výlety do okolí (příroda, dětské kulturní akce)
- Sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti
- Podpora dětských přátelství
- Příprava společenských zábav a slavností (Den matek, zahradní slavnost)
- Školní výlet
- Záměrné pozorování a sledování skutečných objektů a jevů v okolí MŠ
- Pěstitelské a chovatelské činnosti
- Seznamování s kulturou místa a prostředí, ve kterém dítě žije, poznávání jiných kultur